ALUR BOOKING BARANG TOL LAUT PT PELAYARAN INDONESIA CABANG SURABAYA MELALUI SISTEM INFORMASI TOL LAUT (SITOLAUT)
Keywords:
Sea Toll goods booking flowAbstract
PT Pelayaran Nasional Indonesia (PELNI) Surabaya Branch is a company engaged in ship transportation services, passenger fleets, sea tolls, and freight ships. This company serves domestic routes and more than 94 ports throughout the archipelago. In carrying out one of its businesses, namely the program initiated by President Jokowidodo to reduce price imbalances between regions in Indonesia, PT Pelayaran Nasional Indonesia Surabaya Branch uses the Sea Highway Information System (SITOLAUT) application for its booking flow which can be accessed easily on PT's official website. Indonesian National Shipping and Applications available on Playstore. This application helps its users easily with activities that are now completely online but must use the procedures and flow that have been set by PT Pelayaran Nasional Indonesia and comply with applicable laws and regulations. This study uses a qualitative descriptive research method in the form of data collection techniques such as reference materials, observation, interviews, documentation and triangulation. From the results of the research conducted, it can be concluded that the Sea Toll Program PT Pelayaran Nasional Indonesia Surabaya Branch flow of goods booking, steps and what requirements must be met in using the Sea Highway Information System (SITOLAUT) application which can be accessed easily and anywhere.
References
Iskandar. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Remaja Rosdakarya
Martha, E., & Kresno, S. (2016). Medologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Raja Grafimdo Persada.
Martono, R. V. (2018). Studi Kasus Penerapan Vendor Managed Inventory Pada Sistem Rantai Pasok. Jurnal Manajemen Industri Dan Logistik, 2(1), 28-39.
Ningrum. (2020). Program Wisata Bersih Melalui Pemberian Reward Dalam Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan Di Banyuwangi.
Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods), Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Undang – undang :
Peraturan Pemerintah RI No. 70 Tahun 1996 tentang Pembinaan Kepelabuhanan
Peraturan Presiden Nomor 27 Tahun 2021 tentang Penyelenggaraan Kewajiban Pelayanan Publik untuk Angkutan Barang dari dan ke Daerah Tertinggal, Terpencil, Terluar dan Perbatasan
Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 106 Tahun 2015 Tentang Penyelenggaraan Kewajiban Pelayanan Publik Untuk Angkutan Barang Di Laut.
UU No. 17 Tahun 2008 tentang Pelayaran
Jurnal :
Cahyandi, K. (2023). Analisis Analisis Pelayanan Jasa Angkut Barang Kapal Melalui Tol Laut Dalam Mendukung Pertumbuhan Ekonomi Negara. Saintara: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Maritim, 7(1), 45-47.
Gultom, E. R. (2017). Merefungsi Pengangkutan Laut Indonesia melalui Tol Laut untuk Pembangunan Ekonomi Indonesia Timur. Develop, 1(2)
Saragi, F. K., Mamahit, D. A., & Prasetyo, T. Y. B. (2018). Implementasi Pembangunan Tol Laut Untuk Mewujudkan Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia. Keamanan Maritim, 4(1).
Simarmata, C. W., Hendrayady, A., & Akhyary, E. (2023). Inovasi Pelayanan Publik Melalui Aplikasi Sistem Informasi Tol Laut Dalam Program Tol Laut Di Pt. Pelni Kota Tanjungpinang (Doctoral Dissertation, Universitas Maritim Raja Ali Haji)
TEGAR, A. (2020). Efektifitas Angkutan Laut Khusus Ternak Dalam Program Tol Laut di KM. CAMARA NUSANTARA 1 (Doctoral dissertation, Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang
Wanuri, B. D., Satriyo, G., Khoiruman, M. A., & Komanireng, J. B. (2023). PROSEDUR PENERBITAN BUKU PELAUT BERBASIS ONLINE PADA KANTOR KESYAHBANDARAN DAN OTORITAS PELABUHAN TANJUNG WANGI. Jurnal Kemaritiman dan Transportasi, 5(2), 82-90.